Postępowanie musi prowadzić organ administracji publicznej w rozumieniu KPA - KPA w artykule 5 §2 zawiera słowniczek. Jest to słownik terminów, którymi posługuje się ustawodawca. W punkcie 3, art. 5 § 2 zawarta jest definicja legalna terminu organ administracji publicznej, uzupełniona również w punkcie 4 i 6 tego samego artykułu i paragrafu. Kto jest tym organem administracji publicznej:
+organy rządowej administracji zespolonej: (wojewoda a także działający w jego imieniu kierownicy wojewódzkich straży, inspekcji i służb) istota zespolenia
Polegała na tym, że wiele organów podporządkowano wojewodzie. Niektóre z tych organów, wydając decyzje adm. Wydają je w imieniu wojewody, ale część z tych decyzji wydają we własnym imieniu.
+organy administracji niezepolonej: (naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy, naczelnicy urzędów skarbowych i dyrektorzy, administracja probiercza, miar itd.)
Na użytek kodeksu organami adm. Publicznej są organy monokratyczne (w gminie - wójt, burmistrz, prezydent, w województwie - marszałek województwa czy starosta - w powiecie, nie jest organem odpowiednio województwa czy powiatu. Te podmioty co do zasady wydają decyzje administracyjne, mimo, że z formalnego punktu widzenia te organy nie są organami gminy powiatu czy też województwa. Przepisy szczególne KPA mogą powierzać wydawanie decyzji nie staroście, ale zarządowi powiatu. W znaczeniu procesowym jest on organem upoważnionym do wydawania decyzji. Niekiedy przepisy ustaw szczególnych powierzają kompetencje orzecznicze w zakresie wydawania decyzji zarządom powiatu czy województwa.
Art. 5 §2 p.6 w końcowej części nakazuje rozumieć jako organy jednostek samorządu terytorialnego także samorządowe kolegia odwoławcze. Charakter prawny takiego kolegium budzi skrajne wątpliwości budzi skrajne wątpliwości. Według KPA kolegium musi być traktowane jako organ jednostki samorządu terytorialnego, mimo, że sama ustawa o kolegiach stanowi, że kolegium jest państwową jednostką budżetową a prezesa i członków powołuje Prezes RM. Samorządowość kolegium polega na: nazwie (samorządowe kolegium), a po drugie rolą kolegium jest rozpoznawanie zwyczajnych i nadzwyczajnych środków prawnych w stosunku do aktów indywidualnych podejmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego.
Te organy to organy administracji publicznej w znaczeniu ustrojowym. Oprócz tych organów w znaczeniu ustrojowym postępowanie mogą prowadzić organy w znaczeniu funkcjonalnym, zwane również funkcjonalnymi organami administracji publicznej. Chodzi tu o podmioty wskazane w artykule 1. i 2. kodeksu